Royaltysanger - Dario Campeotto

Når Dario Campeotto næste år kan fejre sit 50-års jubilæum som sanger og entertainer, kommer det formentlig ikke til at foregå med den dyreste champagne på bordet.

For netop den dag er også skæringsdato for, hvornår en af landets bedst kendte sangere må vinke farvel til de indtægter, han siden 1961 har fået gennem sin debut-lp med Grand Prix- og titelnummeret »Angelique«. Som reglerne er i dag, er sangere og musikere nemlig kun beskyttet i 50 år frem, i forhold til den dag de udgav deres indspilning. Modsat komponister og tekstforfattere, hvis efterkommere får royalties i 70 år efter deres død.

»Så snart indspilningen er 50 år gammel, så har man ikke krav på noget som helst – også selvom materialet senere er blevet genudgivet. Jeg har jo kun haft hit, fordi jeg selv sang sangene. Og ikke fordi jeg skrev dem,« siger Dario Campeotto, der vurderer, at han hvert halve år modtager 20-30.000 kr. i royalties alene fra medierne.

På grund af at flere sangere i stigende grad står i samme situation som Dario Campeotto, har EU-Kommissionen foreslået, at man hæver beskyttelsestiden fra 50 til 70 år. Men forslaget bliver bremset af et blokerende mindretal med blandt andet Danmark.

Hænge i galgen
Selvom Dario Campeotto håber på, at han stadig kan fortsætte sin aktive karriere, så mener han, at indtægterne er vigtige for ham og de andre sangere, som står i samme situation.

For når alderdommen kommer snigende, risikerer man også, at stemmen ryger, eller kontrakterne udebliver.
»Det kan ikke passe, at man vil skyde mig eller hænge mig i galgen, efter at man har haft glæde af mine numre i så mange år. Det er en slags pension og en langtidsinvestering for os, og der er det da ærgerligt, at vi ikke står i den heldige situation, som tekstforfattere og komponister er i. De er sikret i hele deres liv og kan begunstige deres familie i 70 år efter deres død.«

Men er det ikke også et større arbejde at komponere et stykke musik i forhold til at indspille eller fremføre et nummer?
»Jo, selvfølgelig er der en skelsættende forskel. Jeg har stor respekt for det, tekstforfattere og komponister gør, men de får royalties i hele deres liv og flere år efter deres død. Vi får 50 år, og så slutter det. Så fra næste år kan man spille min første plade i døgndrift, uden jeg får penge for det. Og det er problematisk,« siger han.

Han nævner, at afdøde amerikanske sangere som eksempelvis Frank Sinatra stadig modtager royalties, selvom han heller ikke selv har komponeret sine sange.

Men at Campeotto er tilfreds, hvis forslaget på 70 års beskyttelsestid går igennem.
»Jeg håber, det er det, vi kan forhandle os frem til. Så må næste generation tage det næste skridt, hvis det bliver nødvendigt,« siger
Dario Campeotto.