Proceskomiker - Omar Marzouk

Betty Nansen Teatret i København er til februar klar med endnu en omgang stand-up-komik omdannet til teater. Efter succesen med forestillingen »Gynt« sidste år, opsætter teatret nu stykket »Købmanden«, der er baseret på Shakespeares kendte tragikomedie: »Købmanden i Venedig«.

»Det er en illustreret version af et stykke verdenslitteratur,« lyder det korte resumé fra stand-up-komikeren Jonatan Spang, der går på scenen sammen med komikerkollegaen Omar Marzouk.

»Stand-up er økonomisk med anvendelsen af ord. Man bruger ikke unødvendig lang tid på at sige noget med lange, lange monologer, der ender op med et ganske simpelt budskab,« forklarer Omar Marzouk om arbejdet med at omskrive Shakespeare til stand-up.

Prøverne er i gang i disse dage, og teksten er allerede flere gange blevet afprøvet, så materialet er blevet afpudset for overflødigt fyld.

»Flere af skuespillerne har været med til at skrive på teksterne og har mødtes og læst op for hinanden et par gange om ugen. Det er en lang, men meget givende proces. Det er vel et skoleeksempel på godt gruppearbejde,« forklarer Jonatan Spang.

Den kollektive udarbejdelse af manuskriptet har resulteret i en tekst med mange facetter, der passer til de forskellige profiler på rollelisten til »Købmanden«, der både omfatter skuespillere, stand-up’ere og rappere.

Rammerne omkring stykket er således skabt af denne uharmoniske gruppe af skuespillere, der alle har det tilfælles, at de har lysten til at skabe og være kreative i fællesskab.

»Det er altså også noget, jeg praktiserer i mit private liv. Jeg forsøger at omgive mig med venner, der ikke er ligesom mig selv. Det er enormt givende at søge udfordringen frem for bekræftelsen,« siger Jonatan Spang, mens Omar Marzouk rynker panden:

»Jeg er ikke så overvejet som Jonatan. Jeg lever mere projektbåret, og lyder det sjovt at lave, så gør jeg det,« bemærker han med et grin.
Da vi besøgte Betty Nansen Teatret, var arbejdet med stykket endnu i gang, så sløret kunne ikke løftes for den nøjagtige rollefordeling. Den var ganske enkelt ikke besluttet.

»Når man skriver, kan det også være en væsentlig hæmsko at vide, hvem der skal spille hvad. Man vil hurtigt have en tendens til at tænke over, hvordan replikkerne vil lyde i en bestemt skuespillers mund og så indrette sig efter det,« siger Jonatan Spang.

Derfor er de to komikere også meget åbne over for de forskellige temaer, som stykket byder på. Jonatan Spang nævner hævndrama og kærlighed som nogle af stykkets væsentlige omdrejningspunkter, mens Omar Marzouk peger på religiøsitet, kulturelle forskelle og mennesker, der forråder hinanden.

Alt sammen meget forskellige temaer, ganske som i stand-up genren, hvor der heller ikke er grænser for, hvilke emner, der kan tages under kærlig behandling.

Når stand-up-komikere begynder at udvide deres repertoire og træder ind på de etablerede scener, skyldes det flere ting.
»Dels er komikerne blevet bedre, og dels er det en naturlig udfordring for nogle af de stand-up’ere, der har været med i branchen i ti år,« forklarer Omar Marzouk.

Jonatan Spang begyndte sin karriere som stand-up’er, men er også uddannet skuespiller fra skuespillerskolen ved Aarhus Teater.
»Stand-up er ikke bare ungdomskultur, og efter »Gynt« på Betty Nansen Teatret blev der lavet en publikumsundersøgelse, der viste, at der kom markant flere førstegangsteatergængere til forestillingen end der normalt gør i teatret, så på den måde kommer vi nok bredere ud end ellers,« siger Jonatan Spang.

Hensigten er kun delvist at udvide kredsen af teatergængere, for de sædvanlige gæster skal også have noget nyt med hjem. I modsætning til forestillingen »Gynt« har »Købmanden« solgt godt på forhånd, så noget tyder på, at genren er et velkomment pust på teaterscenen.

»Det er nødvendigt at udvikle sig selv og scenen. Man kan godt blive fanget i nogle konventioner, både i teaterverdenen og stand-up-verdenen. Derfor får man virkeligt frisat noget energi ved at blande de forskellige genrer,« pointerer Jonatan Spang.